Lihtne loogika ütleb, et enne iga suurehituse algust tuleb selgitada selle põhieesmärk. Kui Rail Balticu põhieesmärk on kaubavedu, nagu võib järeldada poliitikute väljaütlemisest, siis ei tea, kust on üldse võetud jutt, justkui hakkaksid seal peamiselt reisijad liikuma. Tegelikult tagab võimalikult palju kaupu seda, et reisijatel oleks mõistlik piletihind, mille pärast nad peaksid rongi eelistama mõnele teisele transpordiliigile. Majandusanalüüsid tuginevad sellele, et Rail Balticul hakkab toimuma peamiselt kaubavedu. Nii tekib küsimus, miks ehitatakse 240 km/h piirkiirusega kiirraudteed, kui kaubarongide maksimaalne võimalik liikumiskiirus on vaid 120 km/h. Kaubarongide liikumiseks piisaks rekonstrueeritud ja kaasajastatud tavaraudteest.